Rozvoj komunikačních dovedností a nácvik technik alternativní a augmentativní komunikace

Co to jsou komunikační dovednosti?

Člověk žije ve společenství ostatních lidí. Potřebuje se s nimi dorozumívat, vyměňovat informace, vyjadřovat své city, názory a postoje. Potřebuje komunikovat. Komunikace nemá jednotnou definici. Je nutné si uvědomit, že komunikačním kanálem nemusí být vždy mluvený jazyk, tedy jazyk většinové společnosti, ale může se jednat o znakový jazyk neslyšících, znakovanou češtinu, alternativní komunikaci a celou řadu dalších dorozumívacích prostředků slovní i neslovní podstaty. Komunikaci dělíme na verbální (slovní) komunikaci a nonverbální (mimoslovní) komunikaci. Verbální komunikace se realizuje mluvenou nebo psanou formou řeči. Nonverbální komunikace užívá mimoslovní prostředky jako jsou gesta, pohyby hlavou, těla, fyzický postoj, mimika, pohledy očí, vzdálenost, tělesný kontakt, úprava zevnějšku a prostředí.

Při intervenci se zaměřujeme na:

Nápravu výslovnosti jednotlivých hlásek, na vyvozování hlásek. Jedná se o rozvoj řeči komplexně. Týká se všech jazykových rovin řeči. Práce je individuální s podporou logopedických pomůcek ve formě kartiček, obrázkových knih, souborů na vyvozování jednotlivých hlásek, logopedického zrcadla, pomůcek na oromotorická cvičení, dechová cvičení, indikátor sykavek, apod.

Ve speciálně pedagogické praxi se setkáváme také s osobami, které v důsledku poruch a zdravotních postižení komunikovat mohou pouze omezeně, nebo nemohou komunikovat vůbec. Jedná se o případy mírných odchylek výslovnosti nebo lehce opožděného vývoje řeči, ale také těžkých kombinovaných postižení, jejichž důsledkem je výrazné omezení nebo úplné znemožnění verbální i neverbální formy komunikace.

Nácvik augmentativní a alternativní komunikace (AAK) je způsob komunikace u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. Tyto poruchy mohou být vrozené nebo získané. AAK kompenzuje projevy těchto poruch a postižení a využívá všech schopností uživatele. Augmentativní komunikace (z lat. augmentare – rozšiřovat) podporuje existující dorozumívání, které je běžnou komunikaci nedostatečné. Alternativní komunikační systémy (z lat. alter – jiný) jsou náhradou za mluvenou řeč.

Zároveň je pravidlem, že při využívání systémů AAK dochází k současnému zapojování veškerých zbytků mluvené řeči a komunikačních dovedností, a to verbálních i neverbálních. S vývojem technologií se také do komunikace zapojují moderní pomůcky jako dotykové tablety, chytré mobilní telefony apod. Cílovou skupinou pro využívání systémů AAK jsou děti i dospělí s těžce narušenou komunikační schopností na podkladě mentálního, tělesného nebo kombinovaného postižení, cévní mozkové příhody, degenerativních onemocnění, úrazů hlavy, nebo osoby s poruchami autistického spektra.

Systémy bez pomůcek

Některá postižení vedou k tomu, že je uživatel AAK více odkázán na zrak, a proto se do řeči využije manuálního gesta, které poskytuje doprovodnou vizuální informaci.

  • cílené pohledy očí, mimika
  • gesta, gestikulace, manuální znaky
alternativní komunikace

Systémy s pomůckami

  • fotografie – bývá pro děti někdy srozumitelnější než obrázek či grafický symbol.
  • systémy grafických symbolů, nejčastěji piktogramů. Jedná se o černobílé či barevné různé typy grafických symbolů navrženy pro potřeby osob, které nemohou mluvit. Pomáhá dětem například pochopit sled činností v čase, stavbu věty nebo pochopit strukturu prostředí. Někdy vztah mezi symbolem a předmětem není jednoznačný, ale i tak může být osoba schopná přiřadit obrázek k předmětu a naučit se pomocí symbolu o tento předmět požádat.
  • VOKS – výměnný obrázkový komunikační systém
  • Znak do řeči
  • komunikační tabulky – symboly sestavené do tabulek tak, aby vyhovovaly danému uživateli.
  • písmena a psaná slova, určeno pro nemluvící osoby, možnosti tohoto typu komunikace jsou mnohem širší než s omezenou sadou symbolů.

Výše uvedené intervence jsou určené pro děti s poruchou autistického spektra, s mentálním postižením i s kombinovaným postižením. Jedná se o individuální práci s klientem. Časově se jedná většinou o 30 až 45 minut jednou za 14 dní. Vše se odvíjí od aktuálních možností a schopností klienta. Služba je bezplatná. Je určena pouze klientům SPC Rukavička. Speciální pedagog, logoped při vstupním vyšetření posoudí vhodnost nápravy pro konkrétního žáka. Vše v souladu s rodiči, popřípadě ve spolupráci se školou. Je možná i úzká spolupráce s dalšími odborníky z oblasti logopedie. V případě potřeby logoped rodičům může doporučit další odborná pracoviště včetně kontaktů.  Spolupráce s rodiči vítána. Vedena je přes logopedický sešit, email, telefonicky i osobně.

Přejít nahoru